ЩОДО ПРОГОЛОСОВАНОГО ЗАКОНОПРОЕКТУ, ЯКИЙ СТОСУЄТЬСЯ БОРОТЬБИ З НЕЗАКОННОЮ ВИРУБКОЮ ЛІСІВ
опубліковано:
06 листопада 2024
оновлено:
04 грудня 2024
ЩО ВІДБУЛОСЯ
10 жовтня 2024 Верховна Рада ухвалила в другому читанні законопроект №9665 про внесення змін та доповнень до Кримінального кодексу України та Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо вдосконалення відповідальності за правопорушення у сфері лісокористування та протидії незаконному обігу деревини.
Законопроект проголосований парламентом, але ще не набрав законної сили. Він є відповіддю на невдоволення населення масштабами незаконної вирубки лісів.
У ЗМІ з’явилися повідомлення про те, що начебто норми проголосованого законопроекту забороняють населенню зберігати вдома дрова для власного користування без підтверджуючих документів. Такі повідомлення абсолютно не відповідають дійсності і є не просто довільним трактування проголосованих норм, а відвертою неправдою.
Проголосований законопроект стосується «чорних лісорубів», незаконних пилорам, але аж ніяк не населення, яке обігрівається дровами. Він покликаний зупинити незаконні вирубки і жодним чином не стосується деревини побутового обсягу. А саме - 30 м. куб. сосни, або 15 м. куб. дуба.
ІНШИМИ СЛОВАМИ, ОСОБА НЕ НЕСЕ ЖОДНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗА ЗБЕРІГАННЯ 30 М. КУБ. СОСНОВИХ ДРОВ, АБО 15 М. КУБ. ДУБОВИХ. Це той об’єм, який потрібен домогосподарству на опалювальний сезон і навіть дещо із запасом. За наявними розрахунками, для обігріву 100 кв.м. площі потрібно приблизно 8-10 кубічних метрів дров, залежно від температури повітря на вулиці.
Для розуміння, 15 м. куб. дров – це декілька вантажних автомобілів. Наприклад, ЗІЛ вміщає 5-6 куб.м., МАЗ – 8-9 куб.
Таким чином автори законопроекту передбачили необхідні запобіжними для населення і разом з тим створили умови для притягнення до відповідальності тих, хто незаконно вирубує ліси, торгує нелегальною деревиною, в тому числі і дровами, залучений до перевезення краденої деревини, тобто займається незаконним промислом з метою наживи.
ТОМУ ДЛЯ ЗВИЧАЙНИХ ДОМОГОСПОДАРСТВ, ЯКІ НЕ ЗАЙМАЮТЬСЯ ПЕРЕРОБКОЮ ЧИ ПРОДАЖЕМ ДЕРЕВИНИ У ПРОМИСЛОВИХ МАСШТАБАХ, ЦЕЙ ЗАКОНОПРОЕКТ ЗНАЧЕННЯ НЕ МАТИМЕ.
АЛЕ НАВІТЬ ЯКЩО ХТОСЬ, РОЗУМІЮЧИ СКЛАДНІСТЬ СИТУАЦІЇ, НЕВИЗНАЧЕНІСТЬ В ЕНЕРГЕТИЦІ, ЗАГОТУВАВ НА ЦЮ ЗИМУ БІЛЬШЕ, НІЖ 15 КУБІВ ДУБОВИХ ДРОВ, ЧИ 30 КУБ. М. СОСНОВИХ, ЇМ НЕМАЄ ПРИЧИН ПЕРЕЙМАТИСЯ. Закон не має зворотної сили в часі, відтак державні органи, зокрема поліція, не мають права вимагати документи на наявну деревину, яка придбана до набрання законом чинності.
Опалювальний сезон розпочався. Тому навіть суто технічно у цій частині норми закону запрацюють не раніше, як із початку підготовки до наступного опалювального сезону.
Проголосований законопроект покликаний не шукати дрова у дворах людей, а запобігти обігу нелегальної деревини та зберегти природу, привести норми українського законодавства до європейських вимог.
ПРО ЩО НАСПРАВДІ ЗАКОНОПРОЕКТ №9665
За чинною редакцією законів майже не можливо притягнути до відповідальності тих, хто не лише рубає, але й зберігає чи перепродує крадений ліс. Перш за все це стосується незаконних (підпільних) лісопереробних підприємств, нелегальних пилорам та інших суб’єктів, які здійснюють такий «бізнес» у промислових масштабах, створюючи недобросовісну конкуренцію легальним продавцям.
Ще у 2018 році у Кримінальному кодексі України було встановлено кримінальну відповідальність за незаконний обіг деревини, включно з перевезенням та зберіганням незаконно вирубаних дерев і чагарників, а не лише вирубкою. Аналогічні зміни тоді внесли і до адміністративного законодавства.
Зараз фактично притягнути до відповідальності можна лише у разі безпосереднього встановлення місця незаконної порубки з огляду на необхідність доведення того факту, що кожне дерево, яке було на пилорамі без будь-яких документів про його походження, є незаконно зрубане. Таким чином, якщо його протиправно зрубали, декілька разів перепродали чи навіть просто порізали, встановити місце злочину майже неможливо, а отже і притягнути до відповідальності тих, хто залучений до такої незаконної схеми. І мова йде не про поодинокі дерева, а про тисячі кубів лісу, які виявляють у вантажних автомобілях, на деревообробних підприємствах, пилорамах тощо.
Законопроектом встановлюється кримінальна відповідальність за незаконну вирубку у парках, скверах, історико-культурних заповідниках; визнання незаконної вирубки дерев і чагарників кримінальним правопорушенням проти довкілля незалежно від місця їх зростання тощо.
Законопроект не спрямований проти населення. Для настання кримінальної відповідальності необхідно зберігання на суму понад 30 тис. грн, а це, за даними ДроваЄ, – 30 м. куб. сосни, або 15 м. куб. дуба https://drovae.gov.ua/order.
Додатковим запобіжником є особливий процесуальний порядок для огляду, обшуку, що не дозволяє без достатніх даних оглянути приміщення, де зберігаються деревина, дрова, відтак, якщо немає впевненості у зберіганні краденого лісу в істотному розмірі, його проводити недоцільно.
Важливим запобіжником недопущення свавілля з боку державних органів є норми, які передбачають право на притягнення до відповідальності (як адміністративної, так і кримінальної) виключно судом.
Разом із тим, порядок вирубування дерев на земельній ділянці приватної власності регулюється Постановою КМУ від 01.08.2006 № 1045 «Про затвердження Порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах». Відповідно до нього видалення зелених насаджень на земельній ділянці, яка перебуває у приватній власності, та на присадибній ділянці здійснюється за рішенням власника (користувача) земельної ділянки без сплати їх відновної вартості.
Таким чином ніхто не зможе притягнути особу за зберігання дров, які зрубані на власній земельній ділянці.
Законопроект покликаний припинити незаконний обіг, одним із механізмів чого є встановлення відповідальності за обіг краденої деревини, у тому числі дров.