Концепція законодавчого врегулювання забезпечення впливу внутрішньо переміщених осіб на прийняття рішень на національному, регіональному та місцевому рівнях через Ради з питань внутрішньо переміщених осіб та Асоціації внутрішньо переміщених осіб
Ради з питань ВПО як консультативно-дорадчі органи:
● Є тими інституціями, які показали свою дієвість через роботу на місцевому рівні. Їх діяльність важливо розвивати надалі, враховуючи кращі практики демократичного врядування та підходи спрямовані на євроінтеграцію.
● Пропонується сприяти формуванню складу Рад з питань ВПО через їх виборність на конкурсній основі серед осіб, зокрема ВПО, які проживають в громаді.
● Надані Радами з питань ВПО пропозиції і рекомендації мають бути в обов’язковому порядку розглянуті органами державної влади і місцевого самоврядування, яким вони надані.
● Закріплення обов’язковості строку не менше 10 календарних днів між опублікуванням оголошення відповідним органом державної влади чи органом місцевого самоврядування про оголошення конкурсу та формування відповідної Ради з питань ВПО та завершенням подачі заявок до складу цих Рад.
● Переобрання складу Рад з питань ВПО кожні 1,5-2 роки на конкурсних засадах.
Асоціації ВПО
● Формування Асоціацій ВПО пропонується на 2 рівнях: обласному та національному
Обласні Асоціації ВПО Передбачається можливість утворення в усіх регіонах України (24
областях, м.Києві, а також АР Крим та м.Севастополі). Утвореними можуть бути максимально 27 Асоціацій ВПО на обласному рівні.
Склад: представники/ці консультативно-дорадчих органів, які працюють у сфері захисту прав і свобод ВПО, зокрема Рад з питань ВПО, які обрані демократичним шляхом (на основі принципів змагальності, гласності, добровільності, рівності, законності, добровільність, рівноправності членів, самоврядності, самостійності у визначенні напрямів своєї діяльності, відкритості і публічності).
Склад передбачається не обмежувати у своїй чисельності, проте від однієї Ради з питань ВПО до складу обласної Асоціації ВПО передбачено делегування по одному представнику.
Можлива структура обласних асоціацій ВПО: Загальні збори, Правління (колегіальний чи одноособовий), а також Голова і його/її заступник.
Кількісний склад Правління визначається Статутом.
Повноваження:
- надання обов’язкових для розгляду у присутності представника Асоціації пропозицій до обласного бюджету;
- надання обов’язкових для розгляду у присутності представника Асоціації пропозицій до Програми соціально-економічного розвитку області;
- контроль якості надання соціальних послуг ВПО;
- обов’язковість спрямування на розгляд Асоціації проектів рішень
(розпоряджень) обласної влади, що зачіпають права та законні інтереси ВПО;
- участь у розробці проектів та контролі за виконанням обласних комплексних програм захисту прав ВПО;
- об'єднання зусиль щодо захисту прав і законних інтересів ВПО, розв'язання спільних для ВПО і жителів області проблем, обмін досвідом;
- розроблення та подання державним органам та органам місцевого самоврядування пропозицій щодо покращення захисту прав і свобод ВПО, які підлягають обов'язковому розгляду;
- надання методичної, правової та інформаційної допомоги органам державної влади та органам місцевого самоврядування в частині забезпечення захисту прав та свобод ВПО, взаємодії з жителями області;
- узагальнення та поширення досвіду діяльності Рад з питань ВПО та інших консультативно-дорадчих органів у сфері повноважень, напрямів діяльності яких є забезпечення прав і свобод ВПО;
- сприяння органам державної влади та місцевого самоврядування у підготовці проектів їх актів, програм обласного рівня в питаннях захисту прав і свобод ВПО;
- обстоювання інтересів ВПО з питань забезпечення прав і свобод ВПО на обласному рівні;
- здійснення інших повноважень визначених Законом або Статутом.
Форма: Асоціація як окрема організаційно-правова форма, що потребує змін до Закону України “Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань” або Асоціація як громадська спілка, наділена спеціальними правами окремим законом.
Національна Асоціація ВПО
Утворюється за ініціативою обласних Асоціацій ВПО.
Склад: 50% - обласні Асоціації ВПО (максимальна чисельність - 27),
50% - інші ВПО (шляхом обрання на конкурсній основі у загальній кількості до 27 осіб пропорційно чисельності представників від обласних Асоціацій ВПО).
Кожна обласна Асоціація ВПО має право на обрання свого одного представника – члена Національної Асоціації ВПО.
Формування іншої частини складу Національної Асоціації ВПО (від ВПО, які не входять до складу обласних Асоціацій ВПО) відбуватиметься на засадах відкритого та прозорого конкурсу шляхом рейтингового інтернет-голосування громадянами, які проживають на території України.
Включення до складу ВПО обґрунтовується важливістю залучення не лише осіб, які входять до складу консультативно-дорадчого органу.
Можлива структура Національної Асоціації ВПО: Загальні збори, а також Правління (колегіальний чи одноосібний), Голова і його/її заступник, що обираються через з’їзд всіх учасників
Повноваження:
- участь у роботі Комітетів Верховної Ради України, Тимчасових спеціальних комісій у питаннях, які стосуються забезпечення прав і свобод ВПО;
- здійснення взаємодії з Урядом та органами центральної виконавчої влади до сфери управління яких належать питання пов’язані з забезпечення прав і свобод ВПО;
- підготовка висновків до проектів законів України, інших нормативно-правових актів з питань, що стосуються забезпечення прав і свобод ВПО;
- надання обов’язкових для розгляду у присутності представника Асоціації на засіданні Комітету з питань бюджету пропозицій до проекту закону про Державний бюджет України на відповідний рік;
- надання обов’язкових для розгляду у присутності представника Асоціації пропозицій до Програми соціально-економічного розвитку України;
- контроль якості надання соціальних послуг ВПО;
- обов’язковість спрямування на розгляд Асоціації проектів рішень (постанов, розпоряджень. наказів) органів виконавчої влади, що зачіпають права та законні інтереси ВПО;
- підготовка пропозицій щодо забезпечення бюджетного фінансування на відповідний календарний рік;
- участь у розробленні проектів загальнодержавних програм щодо захисту прав і свобод ВПО;
- сприяння методичному забезпеченню навчання членів обласних Асоціацій ВПО, Рад ВПО та інших консультативно-дорадчих органів діяльність яких спрямована на забезпечення прав і свобод ВПО.
Форма: Асоціація як окрема організаційно-правова форма, що потребує змін до Закону України “Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань” або Асоціація як громадська спілка, наділена спеціальними правами окремим законом.